Courante oplossingen voor eventuele printproblemen via uniFLOW Smartclient

In dit artikel wordt uitgelegd hoe
» Je in bepaalde gevallen mogelijk voorkomende printproblemen kunt oplossen wanneer je vanuit een toestel wilt afdrukken via de applicatie van UniFLOW Smartclient. Deze stappen dien je dan ook te proberen vooraleer je een melding maakt bij jouw ICT-coördinator of een ICT-medewerker. Hij/zij zal mogelijks verwijzen naar de stappen hierin.

Achtergrondinformatie
» Sinds april 2023 gebruiken we in de scholengroep machines van het merk Canon en in veel scholen in combinatie met software genaamd "UniFLOW". Wanneer je bijvoorbeeld in scenario 3 of 4 zit en je wilt vanuit jouw laptop printen naar de machine, dan moet je dit doen via een applicatie genaamd "UniFLOW Smartclient". 

Voorwaarden
» Jouw school print niet rechtstreeks, dus 1-op-1 naar de machines, maar gebruikt daartussen software van Uniflow. 

De stap/stappen hierna kan je proberen in volgende gevallen:
► Je stuurt iets naar een Canon-machine om af te drukken maar er gebeurt niets of je ziet de verstuurde documenten niet staan op de machine

STAP 1: Controleer of de applicatie is ingeschakeld (en is geïnstalleerd)

Hoe de applicatie geïnstalleerd wordt hangt af van jouw specifieke schoolwerking en of je een toestel gebruikt die in Intune zit, (Windows-)computers dus waarop je inlogt met een e-mailadres van de school. Het kan bijvoorbeeld zijn dat in jouw school de applicatie voor een deel of alle personeelsleden wordt geïnstalleerd zonder dat je er iets voor moet doen. In het ander geval kan het zijn dat het beschikbaar is in het bedrijfsportal en je het van daaruit nog moet installeren

Na installatie wordt gezien wordt de applicatie automatisch gestart. Maar dat moet je even zeker zijn. Het programma heet "uniFLOW SmartClient"

  • Druk op de Windows startknop


  • Scroll in het startmenu (Windows 10) naar de letter U
  • Klik op UniFLOW SmartClient (als je op het mapje klikt zie je het ook nog eens of dus onder het mapje zoals in de schermafbeelding hieronder)



Als het programma al opgestart was dan krijg je deze foutmelding:

↑ Je weet dan met deze foutmelding dat het programma ingeschakeld was, en dat het dus niet lag aan het feit het eventueel niet was ingeschakeld. 

STAP 2: Registreer opnieuw

Indien het programma weldegelijk geïnstalleerd EN ingeschakeld is kan je eens de registratie van je applicatie opnieuw instellen, dikwijls lost dit problemen op waarbij dus afdrukopdrachten die je doorgaf niet in de weergave op je machine lijken door te komen. 

  • Dubbelklik via het snelmenu van de taakbalk op het pictogram van het UniFLOW Smartclient-programma


  • Stel de registratie van locatie en account opnieuw in
Je verkrijgt het venster zoals hieronder afgebeeld. Druk op de knop "Registratie opnieuw instellen" en op de knop "Opnieuw registreren".


↑ Indien je accountgegevens opnieuw moet invoeren: gebruik het correcte e-mailadres van bij de school waar je werkzaam bent en waarvoor je wilt printen.
↑ Voor je eerstvolgende opdracht ga je de locatie terug moeten aanklikken. 

STAP 3: Controleer of de gegevens van je account nog correct zijn

Per school is er een server met daarop de accounts van de personeelsleden. Voor scholen die bijvoorbeeld afdrukmogelijkheden hebben via Smartschool worden de accounts opgehaald vanuit Smartschool. De accountsgegevens moeten daarom altijd kloppen met de reële situatie. Indien dat wat te vaag klinkt controleer de volgende zaken:

► Zorg dat het e-mailadres dat in Smartschool is ingesteld exact overeenstemt met dat waarmee je inlogt op schoolcomputers of online diensten van de school/scholengroep. 

Dus je e-mailadres in Smartschool (te controleren via Profiel > Persoonlijke gegevens) - dit:


Moet hetzelfde zijn als waarmee je inlogt met het account van de school / de scholengroep via bijvoorbeeld zo'n scherm:

Kortom: het e-mailadres dat je ziet via https://myaccount.microsoft.com/?ref=MeControl > "Overzicht"
=> Indien je daar twijfels of moeilijkheden in hebt dan kan je de hulp inschakelen van jouw ICT-coördinator of ICT-medewerker. 
Als je dit hebt gecheckt en je ziet een verschil dan kan daar mogelijk de oorzaak liggen van jouw probleem. 

STAP 4: Indien je een PDF-document vanuit de internetbrowser wilt afdrukken ==> download dit en print vanuit bijvoorbeeld Adobe Acrobat Reader

Het is al voorgekomen dat het printen soms niet lijkt door te komen wanneer je rechtstreeks een PDF-document vanuit de internetbrowser wilt afdrukken. De oorzaak is niet gekend en het komt niet altijd voor. Maar je kan dus uitsluiten dat het hieraan ligt door je document te downloaden en met Adobe Acrobat Reader te openen en af te drukken.

  • Open het PDF-document en download dit.
    => Hoe je dit downloadt kan verschillen per browser. 
    ► Klik je met je rechtermuisknop in het document en kies je 'Opslaan als' kan het in de meeste browsers lukken. 

  • Open de map met je downloads, op Windows is dit standaard gewoon ook de map 'Downloads'
 


  • Klik met je rechtermuisknop op het bestand
  • Kies voor 'Openen met' en vervolgens 'Adobe Acrobat'


  • Probeer nu vanuit Adobe te printen naar 'Canon Cloud'