Uniflow Smartclient als installeerbare app beschikbaar maken/pushen (via de bedrijfsportal) voor jouw personeelsleden/gebruikers
► Via de uitleg hierna ontdek je hoe je als beheerder in Intune Endpoint de Uniflow Smartclient als installeerbare app kunt beschikbaar stellen in de bedrijfsportal voor groepen gebruikers of zelfs kunt pushen. Via deze link: https://helpdesk.sgr26.be/help/nl-nl/1-printing/55-printen-op-canonmachines-die-in-uniflow-zitten - lees je dan hoe gebruikers vervolgens kunnen afdrukken naar machines die in Uniflow zitten.
STAP 1: Log in met jouw account met beheerdersrechten op jouw Uniflow-platform
» Het adres naar het platform van jouw (pedagogische) entiteit is uniek, dus dit is geen overkoepelend adres voor de volledige scholengroep. Dit zal normaal iets zijn in de trend van jouwschoolnaam.eu.uniflowonline.com - dit werd opgegeven via het technisch document en is te vinden in Teams (Teams > Printers > Canon > Bestanden > FSTD Uniflow > Tenant aangemaakt)
» Surf hier naar toe en log in met het account dat op Uniflow beheerdersrechten heeft, dit zou normaal gezien het account moeten zijn dat je in Intune gebruikt. Bij twijfel kan je de helpdesk van de scholengroep contacteren.
» Surf hier naar toe en log in met het account dat op Uniflow beheerdersrechten heeft, dit zou normaal gezien het account moeten zijn dat je in Intune gebruikt. Bij twijfel kan je de helpdesk van de scholengroep contacteren.
STAP 2: Ga in het menu naar "Beginnen met afdrukken"
STAP 3: Druk op "Printerstuurprogramma Windows downloaden"
STAP 4: Het bestand werd gedownload. Download nu de tool om een app voor Intune voor te bereiden
Je hebt een kleine tool nodig om een soort pakket te maken voor Intune op basis van het installatiebestand die je zojuist hebt gedownload. Geen vrees: het is vrij gemakkelijk, zeker in dit geval!
» Download de Microsoft Win32 Content Prep Tool: https://github.com/Microsoft/Microsoft-Win32-Content-Prep-Tool
STAP 5: Open de tool
TIP: Maak in een map die je voor Intune altijd gaat gebruiken, één voor het in zetten van de installatiebestanden en één waarin het pakket komt om in Intune up te loaden. In de hoofdmap zet je dan de tool die je zojuist moest downloaden.
» Open het programma
STAP 6: Kopieer de locatie van de map waarin je installatiebestand hebt gedownload en plak dit waar de tool er eerst om vraagt
Dit kan je doen door met je rechtermuisknop op de map te drukken en te kiezen voor Eigenschappen. In het tabblad "Beveiliging" zie je dan bij "Objectnaam" het mapadres. Kopieer deze.
► Het eerste dat de tool vraagt is de source folder van de map waarin het installatiebestand staat:
» Plak hier de locatie van de map met daarin het bestand (Rechtsklikken waar de vraag wordt gesteld)
Druk dan op ENTER
STAP 7: Kopieer de en plak de naam van het installatiebestand
Nadat je op ENTER hebt gedrukt wordt gevraagd de naam op te geven van het installatiebestand, dit kan je op gelijkaardige wijze kopiëren via Eigenschappen (je hoeft zelfs niet via het tabblad Beveiliging te gaan, je kan ook de bestandsnaam uit tabblad Algemeen kopiëren).
STAP 8: Plak de locatie van de map waarin je het pakket voor Intune wilt plaatsen
Druk opnieuw op ENTER. Bij de volgende vraag typ je "N" in en druk je opnieuw op ENTER.
Je ziet wat willekeurige tekst verschijnen en als het goed ging vind je in de map die je koos om het pakket voor Intune in te plaatsen een bestand als in onderstaand voorbeeld:
STAP 9: Log in op Intune Endpoint en maak een nieuwe Windows-app aan
» Log in met jouw account met beheerdersrechten op https://endpoint.microsoft.com/
» Ga in het menu naar Apps
» Ga in het menu naar Apps
» Druk dan onder de categorie 'By platform' op Windows
» Druk dan op de knop Add
» Je krijgt nu rechts een deelvenster 'Select app type'. Kies daar in de keuzelijst voor Windows app (Win32)
» Druk dan op de knop Select
STAP 10: Upload het pakket
» Druk bij 'Select file' op Select app package file
» Klik in het rechterdeelvenster dat dan verschijnt op 'Select a file' of de blauwe knop
» Blader op jouw computer naar het .intunewin-bestand dat je via de tool eerder hebt aangemaakt en selecteer dit bestand om up te loaden
» Druk dan op de knop OK
STAP 11: Vul de app-informatie in
Je krijgt nu een heel aantal velden om in te vullen. Om de Omschrijving (Description) te bewerken dien je te klikken op "Edit Description". Hieronder een voorbeeld van hoe je de app-informatie kunt invullen:
BELANGRIJK: De benaming van de school moet erin vermeld staan (de client is verschillend per (pedagogische) entiteit!), dit doen de meeste collega's tussen vierkante haakjes zoals in het voorbeeld hieronder bij het veld 'Name' ↓
BELANGRIJK: De benaming van de school moet erin vermeld staan (de client is verschillend per (pedagogische) entiteit!), dit doen de meeste collega's tussen vierkante haakjes zoals in het voorbeeld hieronder bij het veld 'Name' ↓
» Druk dan op de knop Next
STAP 12: Program instellingen controleren
In het geval van de Uniflow Smartclient moet je niets meer aanpassen, in principe zou het er ongeveer zo moeten uitzien:
↑ Install behavior moet dus zeker op System staan maar dit kan je in dit geval normaal gezien niet aanpassen.
» Druk dan op de knop Next
STAP 13: Vul de Requirements in
Je kan dit zéér specifiek invullen of eerder enkel het minimale, hieronder een voorbeeld:
» Druk dan op de knop Next
STAP 14: Stel de Detection rules in
» Kies in de keuzelijst bij 'Rules format' voor Manually configure detection rules
» Druk dan op de knop Add
» Kies in het rechterzijvenster dat dan verschijnt in de keuzelijst bij 'Rule type' voor MSI
» Een MSI Product code en knop om al dan niet een version check te doen verschijnt:
» Druk op de knop OK
» Het zijvenster verdwijnt, druk terug in het gewone scherm op de knop Next
» Druk bij deel 'Dependencies' op de knop Next
» Druk ook bij deel 'Supersedence (preview)' op de knop Next
STAP 15: Selecteer jouw Scope tags
» Druk op + Select scope tags
» Er verschijnt een rechterdeelvenster, typ in het tekstvak dan een deel of de specifieke benaming in van jouw Scope en selecteer deze. Je kan ook scrollen
» Druk dan op de knop Select
» Druk dan in het hoofdscherm op Next
STAP 16: Stel jouw assignments in
Je zal hier groepen met gebruikers in moeten kiezen die de applicatie moeten (kunnen) krijgen. Je kan hier twee methoden hanteren:
» Via "Required" zullen de gekozen groepen gebruikers de applicatie sowieso 'gepusht' krijgen, dit betekent dat het automatisch wordt geïnstalleerd.
» Via "Available for enrolled devices" zullen ze het via de bedrijfsportal optioneel kunnen installeren als ze dat wensen.
» Via "Available for enrolled devices" zullen ze het via de bedrijfsportal optioneel kunnen installeren als ze dat wensen.
Indien je voor de één of andere reden de applicatie net wilt verwijderen bij groepen gebruikers zou je deze groepen kiezen onder de categorie "Uninstall" maar daar gaan we in deze uitleg niet van uit.
► Druk op Add group om één of meerdere groepen met gebruikers in te selecteren bij (afhankelijk van jouw keuze) bij "Required" of "Available for enrolled devices".
» Je krijgt nu een rechterzijvenster. Typ daar de naam van de groep in om te filteren, en zo minder groepen te zien.
» Klik dan op de groep die je wilt toevoegen, die komt dan te staan bij "Selected items'
» Druk dan op de knop Select
» Druk dan in het gewone scherm op de knop Next
STAP 17: Controleer alles en druk op de knop Create
Je krijgt een overzicht van een aantal keuzes. Controleer deze en indien in orde druk dan op de knop Create