Online e-mail bekijken en versturen (Office365 => Outlook)

In dit artikel wordt uitgelegd hoe
» Je kunt aanmelden op je online e-mailaccount via een gewone internetbrowser
» Hoe je kunt switchen tussen accounts als je inlogproblemen ervaart

Van toepassing op
» Toestellen met Windows 10 of hoger (op zich is deze uitleg dezelfde in elke moderne webbrowser op eender welk besturingssysteem)

Achtergrondinformatie:
Vanaf 28/08/2024 gebruiken we in de volledige scholengroep de e-mailservers van Microsoft. Wie dus voorheen e-mail online opende en beheerde via Google Mail, zal dat vanaf dan niet meer kunnen doen. Alle e-mail van voor die datum blijft staan wanneer je naar mail.google.com surft maar nieuwe e-mail arriveert vanaf dan via outlook.office.com 

Hoewel we als personeel dus geen Google meer gebruiken om e-mail op te ontvangen, kan je hier uitleg lezen over hoe je online e-mail raadpleegt die via Google gMail werd ontvangen. 

E-mail online openen


STAP 1: Aanmelden


• Surf naar www.office.com
• Klik rechtsboven op Aanmelden



Je kan meer bovenaan in het midden van de pagina ook een andere aanmeldknop zien staan waarop je kunt klikken:




• Typ jouw e-mailadres die je hebt vanuit de school (hieronder een fictief voorbeeld): 

• Druk dan op de knop Volgende

Vervolgens kom je op een aanmeldscherm terecht met het logo van de scholengroep:
• Typ jouw wachtwoord in:


Eventueel dien je via dubbele authenticatie jouw identiteit te bevestigen. Dit hangt af van welke methode je gebruikt of hebt ingesteld. Dit kan eenvoudig weg via een code zijn die je per SMS ontvangt: 



• Bevestig je identiteit - druk op Verifiëren

STAP 2: Open Outlook

• Druk links op de 'Apps-knop' en klik dan op 'Outlook'


• Je komt terecht in je mailoverzicht: 



Wisselen tussen meerdere accounts

» In uitzonderlijke gevallen ervaren mensen wel eens moeilijkheden om te wisselen tussen meerdere accountsaccounts in dezelfde browser. Soms omdat er al veel accounts bewaard staan of vanwege andere (onbekende) redenen.

Oplossing 1: gebruik een internetbrowser waar nog geen Microsoft-account in bewaard werd


» Betreft het een eigen toestel dan kan je een andere internetbrowser installeren dan degenen waarin je jouw Microsoft account wou gebruiken en waar je de moeilijkheden ervaart.

Aanbevolen internetbrowsers:
• Microsoft Edge (standaard op en vanaf Windows 10): https://www.microsoft.com/nl-nl/edge

Via één van deze links download en installeer je een andere internetbrowser en gebruik je altijd op die browser dan jouw e-mail (werkaccount) en op een andere browser je privémail. Sommige mensen kunnen dit praktisch vinden.

Oplossing 2: start een private sessie


» Dit is vooral nuttig bij toestellen waar je tijdelijk op inlogt, bijvoorbeeld waar je een gezamenlijk of algemeen account gebruikt. Bij een vast, eigen toestel zal je dit niet zo handig vinden omdat je telkens opnieuw moet inloggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Een private-sessie starten in Edge (Microsoft Windows 10/11):


• Open de internetbrowser Edge



• Klik helemaal rechtsboven op de horizontale 3 bolletjes



• Klik op Nieuw InPrivate-venster



OF
Indien het icoon van het programma vast staat op jouw taakbalk: klik er met je rechtermuisknop op en kies voor Nieuw InPrivate-venster



OF
• Open de internetbrowser Edge
• Gebruik de toetsencombinatie Control-Shift-N

Een private-sessie starten in Google Chrome


• Open de internetbrowser Chrome



• Klik helemaal rechtsboven op de 3 verticale bolletjes



• Klik op Nieuw incognitovenster



OF
Indien het icoon van het programma vast staat op jouw taakbalk: klik er met je rechtermuisknop op en kies voor Nieuw incognitovenster



OF
• Open de internetbrowser Chrome
• Gebruik de toetsencombinatie Control-Shift-N

Een private-sessie starten in Mozilla Firefox


• Open de internetbrowser Firefox
• Klik helemaal rechtsboven op de 3 verticale streepjes
• Klik op Nieuw privévenster
OF
Indien het icoon van het programma vast staat op jouw taakbalk: klik er met je rechtermuisknop op en kies voor Nieuw privévenster
OF
• Open de internetbrowser Firefox
• Gebruik de toetsencombinatie Control-Shift-P

Oplossing 3: verwijder en reset (alle) gegevens in de internetbrowser


» Je zou alle bewaarde accounts kunnen wissen die nu in de internetbrowser staan dat je op vaste basis wilt gebruiken. Let natuurlijk op: als je in de uitleg hierna ‘teveel’ aanvinkt ga je misschien ook alle surfgeschiedenis wissen waar je dat misschien niet wilt. Zorg er ook voor dat je de aanmeldingsgegevens nog kent van alle, eigen accounts die erin bewaard zijn OF dat je minstens weet hoe je die kunt herstellen (vb. door te klikken op ‘wachtwoord’ vergeten).

Aanmeldingsgegevens wissen in Microsoft Edge (Windows 10/11)


• Open de internetbrowser Edge
• Klik rechtsboven op de horizontale, 3 bolletjes
• Klik op Instellingen



• Klik links op Privacy, zoeken en services



• Klik bij “Browsegegevens nu wissen” op Kiezen wat u wilt wissen



• Kies bij de keuzelijst onder Tijdsbereik voor Gehele tijd



• Zorg dat enkel het volgende is aangevinkt: Automatisch ingevulde formuliergegevens, Wachtwoorden, Cookies en andere sitegegevens



• Druk dan op de knop Nu wissen


Aanmeldingsgegevens wissen in Google Chrome


• Open de internetbrowser Chrome
• Klik rechtsboven op de verticale, 3 bolletjes
• Klik op Instellingen
• Klik links op Privacy en beveiliging
• Klik op Browsegegevens wissen
• In het nieuw venster druk op Geavanceerd
• Kies in de keuzelijst bij Periode voor Alles
• Zorg dat enkel het volgende is aangevinkt: Cookies en andere sitegegevens, Wachtwoorden en andere inloggegevens, Formuliergegevens voor automatisch aanvullen.
• Druk dan op de knop Gegevens wissen

Indien je nog moeilijkheden ervaart in Chrome doen dan zeker ook het volgende:
• Ga naar het gedeelte Jij en Google (dus in Instellingen)
• Klik naast het e-mailadres op Uitzetten

Aanmeldingsgegevens wissen in Mozilla Firefox


• Open de internetbrowser Firefox
• Klik rechtsboven op de horizontale streepjes
• Klik dan op Instellingen
• Ga naar Privacy & Beveiliging
• Scroll enigszins naar onderen
• Klik bij de titel Geschiedenis op de knop Geschiedenis wissen
• Kies in de keuzelijst bij Te wissen tijdsperiode voor Alles
• Zorg dat enkel het volgende is aangevinkt: Actieve aanmeldingen, Cookies

Indien nodig kan je de browser herstarten. Daarna zou het moeten vlot lukken op je account toe te voegen of te bewaren.